VWFS logotype
En tillbakablick på året som gått

En tillbakablick på året som gått

2020-02-21

År 2019 nådde Volkswagen Financial Services sin högsta andel finansierade bilar av Volkswagenkoncernens märken någonsin. Detta på en marknad med de tredje högsta registreringarna någonsin. Mer än varannan bil är finansierad av oss!

Framgångarna under 2019 har utöver den ökade efterfrågan på mobilitet och privatleasing ytterligare två viktiga komponenter, dels samarbetet med Volkswagen Groups återförsäljarnät i Sverige, dels samarbetet med koncernens bilmärken och det förtroendet dessa åtnjuter.

Volkswagen Financial Services (VFS) har de senaste åren varit en av de drivande parterna för att lyfta privatleasing och mobilitet och är med samtliga märken ledande i segmentet. Totalt har VFS en marknadsandel inom privatleasing på över 40%. Målsättningen att erbjuda enkel och förutsägbar mobilitet har visat sig uppskattad, inte minst i privatsegmentet.

-Utöver alla våra starka kampanjer tillsammans med märken och återförsäljare har vi under året lanserat en ny försäkring, helt anpassad för privatleasing, säger Peter Petersson försäljningschef på VFS.

Den nya privatleasingförsäkringen är ett projekt som haft som mål att erbjuda just mobilitetsskydd anpassat för leasing. Arbetet har bedrivits i nära samarbete med vår partner försäkringsbolaget IF med hänsyn tagna till önskemål som uttryckts av Konsumentverket.

VFS har som målsättning att möta kunderna där de vill köpa och utvärdera mobilitet. Med det som grund har arbetet med att utveckla den digitala närvaron varit centralt. Tillsammans med koncernens märken och återförsäljarnätet är målet att erbjuda en omnikanalslösning* som är både digital och lokal. Ett exempel är uppstarten av digital försäljning även till företag. Det digitala kundmötet handlar inte bara om försäljning, utan lika mycket om innehavstiden där lanseringen av vår chatt visar på ännu bättre kundnöjdhet.

Föränringar inom branschen
Från och med 2020 gäller den nya mer verklighetstrogna testcykeln, WLTP vilket haft en effekt på hur bilregistreringarna gjorts mot slutet av året. VFS har aktivt arbetat för att möta övergången både för kunder och för återförsäljare.

Nya regleringar och beskattningsmodeller gör valet av bil än mer komplext, inte minst för stora företag. Enkelhet även för större företag är ett område som VFS jobbar med. Under året har en ny digital konfigurator lanserats för att förenkla bilvalet utifrån både modellpreferenser, kostnad och hållbarhet.

-Vi har jobbat hårt för att ta fram ett både användarvänlig och kompetent konfigurator i Fleet CC. Den riktar sig till våra större företagskunder och deras förare, säger Patrik Lindroth chef gör Fleet på VFS.

Hållbarhet i fokus
Hållbarhet är en allt viktigare komponent även inom bilfinansiering, dels för kunderna men också internt bland våra medarbetare. Det är med stolthet vi fångat upp flera initiativ under året som kommit från våra medarbetare. Exempel på det är att vi tagit bort engångsmuggar, lagt in mattor av återvunnet material samt startat ett pilotprojekt att göra biogas av vårt organiska avfall.

Bilar är produkter med lång livslängd och stor potential att göra flera ägare nöjda. Begagnatmarknaden är viktig för VFS och i samarbete med våra återförsäljare jobbar vi för att kunna erbjuda en säker affär även när bilen är lite äldre.

-Vi har tillsammans med våra återförsäljare stärkt vår position och når nu ännu fler andrahandsköpare med våra produkter. Det är inte minst viktigt nu när all ny teknik ska nå ut i marknaden, påpekar Peter Petersson.

År 2019 har varit en stor framgång för VFS och lägger en stabil grund för vår fortsatta utveckling. Stabilitet är centralt i vår ambition att flexibelt möta den allt snabbrörliga mobilitetsmarknaden!

 

* Omnikanal, kommer från engelskans "omnichannel" och betyder att ett företag kommunicerar och interagerar med potentiella och befintliga kunder över flertalet kanaler.