VWFS logotype VWFS logotype
Fleetsupport Fleetsupport
  • Provkörning ID.7
    Provkörning ID.7
2024-03-04

ID.-familjens senaste tillskott är en fastback i övre mellanklassen som positionerar sig som konkurrent till premiumklassen – till ett folkligt pris. ID.7 är den första modellen baserad på elbilsplattformen MEB och kommer med en ny effektivare standard för eldriften. Vi hade förmånen att provköra ID.7 i februari och delar nedan med oss av våra intryck och detaljer om bilen.

Exteriör

ID.7 har en stark närvaro tack vare ett axelavstånd på nästan 3 meter kombinerat med en låg kaross och snygga linjer. Bilen är relativt stor med sina 4 961 mm i längd och 1 862 mm i bredd utan att tumma på luftmotståndskoefficienten som är så låg som 0,23 Cd. Modellen vi körde är lanseringsversionen Pro med bakhjulsdrift och 20-tums fälgar som är en uppgradering från standardfälgarna på 19-tum.



Provkörningsexemplaret var iklädd multifärgen Glaciär Vit/Svart Metallic. Bland de övriga valbara färgerna finns tre stycken multifärg alternativ och en Svart Metallic. ID.7 Pro versionen erbjuds med dragkrok som tillval med en dragvikt på upp till 1 000 kg.

Interiör

När man kliver in känner man igen sig från syskonen ID.4 och ID.5. Men det är en märkbar kvalitetshöjning i materialvalet. Det känns ombonat med en touch av lyx. ID.-familjen är känd för sina rymliga interiörer och här är det inget undantag. Fram sitter både förare och passagerare väldigt skönt i de bekväma stolarna. I den aktuella Pro Edition-modellen ingår ergoActive Premium framstolar som är eljusterbara med minnesfunktion, har imponerande massage- och klimatiseringsfunktion samt justerbart lårstöd som standard.


Infotainment skärmen har vuxit jämfört med syskonen och mäter hela 15-tum och huserar en tydligt snabbare processor samt en förbättrad röststyrning. Förardisplayn som i tidigare ID.-modeller varit monterad i ratten har flyttats och integrerats på ett snyggt sätt bakom ratten. Head up-display som projicerar viktig information i vindrutan kommer som standard.

Baksätet erbjuder generöst med benutrymme och en fin sittkomfort för alla passagerare. ID.7 har en lastkapacitet på 532 liter med bakstolarna uppfällda och 1 586 liter när de fälls ner.

Prestanda och drivning

Effekt – 210 kW (286 hk)
Vridmoment – 545 Nm
0-100 – 6,5 s

Testpanelen är imponerad av ID.7:s kvaliteter på vägen som inkluderar hög komfort och bekvämlighet, låg ljudnivå och stabilitet även vid högre hastigheter. Viktiga ingredienser för en vardags- och långfärdsbil. Detta har uppnåtts utan att förlora den sportiga aspekten. Den nya motorn kommer med ökad effekt och vridmoment, vilket, tillsammans med möjligheten att välja sportläge, ger en mer dynamisk körupplevelse. 

Batteri och laddning

Batterikapacitet netto – 77 kWh

Vid optimala förhållanden kan ID.7 leverera en DC-laddningskapacitet på upp till 170 kW. Snabbladdning från 10-80 % tar då cirka 25 min. Med fulladdat batteri levereras en räckvidd på upp till 618 km (WLTP) vid blandad körning. ID.7 är även utrustad med ett nytt temperaturhanteringssystem som kan förvärma batteriet innan laddningen startas, Plug & Charge och förberedelser för dubbelriktad laddning (V2H/V2G).

Fler modellversioner där även ett större batteri på 86 kW blir tillgängligt lanseras under året. Det höjer siffrorna för räckvidd och DC-laddning till upp till 70 mil respektive 200 kW.

Säkerhet

ID.7 håller högklassig säkerhet och har belönats med fem stjärnor i Euro NCAPs tester.

Sammanfattning

Totalt sett får ID.7 ett högt betyg. Vi är övertygade om att ID.7 snabbt kommer att bli en favorit bland tjänstebilar, särskilt med tanke på säljstarten av kombiversionen, ID.7 Tourer, vilket gör den tillgänglig för en ännu bredare målgrupp.

Tyvärr använder du en äldre webbläsare som inte längre finns stöd för på webbplatsen. För bästa användarupplevelse rekommenderar vi att du laddar ner senaste versionen av Chrome, Firefox, Safari eller Egde.

Tack för att du besöker vår webbplats!