VWFS logotype
  • Jonas Bjurman arbetar idag som Säljchef Fleet hos oss på Volkswagen Finans Sverige, men har under de senaste sju åren hunnit med många olika roller inom företaget och hos vårt systerbolag Volkswagen Group Sverige.

    - Jag började min karriär inom bilbranschen som bilförsäljare och efter avslutade högskolestudier och erfarenhet från försäkringsbolag och bank ville jag kombinera min ekonomiska bakgrund med mitt intresse för bilar. År 2010 började jag som Key Accout Manager på Volkswagen Finans Sverige. Därefter fick jag möjlighetan att utvecklas och arbeta som säljchef inom såväl Retail som Fleet. Jag har även tidigare arbetat inom vårt systerbolag som projektledare inom ÅF utveckling på Audi Sverige och som försäljningschef Fleet på Audi med fokus på företagsaffären, berättar Jonas.

     

    Lösningar skräddarsydda för kunden

    En typisk dag för Jonas som Säljchef Fleet innebär en del möten med såväl interna kollegor som externa kunder.

    - Jag kanske träffar vår restvärdesanalytiker eller vår försäkringsspecialist för att gå igenom och se vad vi kan erbjuda kunden. Att få ta sig an nya kundspecifika frågor varje dag och försöka hitta lösningar som är skräddarsydda för kunden gör arbetet inspirerande och roligt. Kopplingen till moderbolaget i Tyskland och återförsäljarna runt om i landet gör också att jag trivs i min roll.

    Strategiskt verksamhetsarbete

    Gruppen Jonas är chef över består utöver honom av nio medarbetare och ingår i avdelningen Affärsområde Fleet. De arbetar med försäljning av våra finansieringsalternativ och tilläggstjänster till företag med mer än 10 bilar, så kallade vagnparkskunder.

    - Rollen som säljchef fokuserar till stora delar på det strategiska verksamhetsarbetet och att leda gruppen. Det fins tre olika befattningar i Fleet Sales gruppen. Key Account Managers har direkt kundkontakt via våra återförsäljare och fokuserar på nyförsäljning. Account Managers arbetar med befintliga kunder och merförsäljning, medan Säljkoordinatorerna arbetar med upphandling och analys.

    Jonas beskriver gruppen som självgående med fokus på medbestämmande och kunden.

    - Eftersom vi sitter ihop i ett öppet landskap blir det naturligt att vi dagligen stämmer av och gemensamt försöker lösa problem för kunden. Det är viktigt att vara lyhörd mot varandra och kunden. Kundfokus är en betydelsefull värdering för företaget och något som vi ständigt påminner oss om. Vi arbetar för att våra kunder ska välja oss.

    Digitaliseringen ställer nya krav

    För att arbeta inom avdelningen värdesätts erfarenhet från likande försäljningsroller inom bil- eller finansbranschen, men medarbetare har fått möjligheten att utvecklats internt från en handläggartjänst till säljkoordinator och sedan vidare till Account Manager.

    - Vi är ett företag som utvecklas, varpå medarbetare rör sig internt och nya utvecklingsmöjligheter skapas. De närmsta åren kommer företget in i en mycket intressant fas med att fokusera på produktutveckling. Digitaliseringen samt nya lagar och regler kommer ställa krav på oss att förändras för att hitta nya arbetssätt att vara effektiva och attrahera kunder på, avslutar Jonas.

Nästa steg

Bli en av oss och sök någon av våra lediga tjänster. Vi välkomnar även spontanansökningar.