VWFS logotype
Din nästa tjänstebil

Din nästa tjänstebil

2019-06-18

Det händer mycket på tjänstebilsfronten. Du kanske hört det förut? Den här gången är det flera stora förändringar på gång och de hänger ihop. Och allt detta påverkar hur din nästa tjänstebil ser ut.

EU:s nya regelverk med strikta utsläppskrav – 95 gram är gränsvärdet 2021, sen kommer det successivt att sänkas – har flera mål: mindre miljöpåverkan, lägre kostnader för bilinnehavare, och dessutom en mer konkurrenskraftig europeisk bilindustri. Vi – och EU, som fattat beslutet – vet att krävande kunder på hemmamarknaden skapar konkurrenskraft globalt. Ett exempel är Scania och Volvos lastbilar och bussar som är världsledande tack vare att de alltid konkurrerat med varandra. De flesta köpare har vänt sig till båda för offertförfrågningar. Den som har lägst buller, utsläpp, förbrukning och högst komfort och kvalitet vinner. På samma sätt har Audi, BMW och Mercedes länge varit de ledande tillverkarna av premiumbilar – tack vare krävande kunder på hemmamarknaden. Den fria farten på delar av Autobahn har bidragit – den har tvingat biltillverkarna att utveckla produkter som går fantastiskt i höga farter. Detta är ett välgrundat – men kanske inte längre övertygande – argument mot att avskaffa den fria farten i debatten i Tyskland, en debatt som pågått sedan 1980-talet.

Att EU-kommissionen vill sänka utsläppen är inte konstigt, biltrafiken står för 12 procent av utsläppen inom EU och man jobbar på alla fronter för att minska olika typer av miljöpåverkan: matsvinn, utsläpp från flyg, fartyg och lastbilar, uppvärmning av byggnader och mycket annat. För fordonsbranschen blir de här nya kraven dramatiska, för de kommer strax efter att den nya körcykeln WLTP för ett år sedan ersatte den gamla körcykeln. Den nya bygger på förbrukningstester i verklig trafik. Har du valt dragkrok, stora hjul, soltak eller värmare ökar förbrukningen en aning och det här måste tillverkarna nu testa på verklig väg. Varje kombination av utrustning ska testas så att bilföraren vet exakt hur mycket bilen drar i verklig trafik. WLTP innebär kring 20 procent högre angiven förbrukning än tidigare och plötsligt är målet 95 gram svårt att nå.

Det är en bit kvar. Skoda, Seat och Volkswagen hade 116-118 gram i genomsnitt 2018 och alla tre ligger på tio-i-topp-listan över lägst utsläpp. Audi har större bilar och ligger med 127 gram högre men lägre än huvudkonkurrenterna BMW, Mercedes och Volvo.

Om biltillverkarna inte kommer ner till 95 gram i genomsnitt i EU får de böta, och det blir snabbt mångmiljardbelopp. Smartare då att lägga pengarna på att minska förbrukningen och därför lägger biltillverkarna stora resurser på att utveckla elbilar och hybrider. Det är enda chansen att möta privatkunders och tjänstebilsförares önskemål om rymliga, säkra och bekväma bilar. För är man van vid en fyrhjulsdriven stor bil, kanske en sjusitsig, vill man inte gärna ha en småbil.

Här ger den rena elbilar många fördelar. Med ganska små yttermått blir innerutrymmena stora. Inga utsläpp, särskilt viktigt i stadskärnor, och minimala olägenheter med underhåll.

Diesel och bensin ska inte räknas ut än, det behövs olika drivmedel och el är inte den enda lösningen, så vi kommer att få se hybrider, vätgasbilar och mycket annat i jakten på en utsläppsfattig bilpark. På vägen dit jobbar tillverkarna hårt med att du som tjänstebilsförare inte ska behöva försaka utrymmen, komfort och säkerhet. Men du får kanske räkna med att det blir svårt att få en sjusitsig diesel med 120 mils räckvidd, fyrhjulsdrift och stark motor framöver – om inte din arbetsgivare har en generösare policy än 95 gram.

Din nästa tjänstebil är uppkopplad. EU har bestämt att alla bilar från 2018 ska ha eCall, ett system för nödanrop vid en olycka. Fler och fler funktioner i bilen gör det inte bara möjligt att öka säkerheten genom att kommunicera med andra bilar i trafiken – vilket ligger en bit framåt i tiden – utan kan också underlätta planeringen av service och underhåll för fordonet. När dina resor loggas blir det lättare att rapportera reseräkningar och företaget kan lättare hålla koll på hur fordonen används. Kanske inte alla gillar att resorna loggas, men digitaliseringen har skapat en liknande utveckling överallt. För Fleet Management kan data användas för att få bättre koll på fordonskostnader. Bra för din arbetsgivare och därmed också för dig.

Din nästa bil har många assistentsystem, och de fungerar bättre och bättre. Däremot är den inte helt självkörande, tekniken börjar komma på plats men det finns många svåra etiska och legala frågor som måste lösas kring hur bilen ska agera när en olycka är oundviklig. Det kommer, men det dröjer.

Hur tänker arbetsgivare då? De vill ha låga utsläpp och gärna kommunicera dessa i hållbarhetsredovisningar. Det talar för låga utsläppsgränser – ett enkelt beslut att fatta i styrelserummet. Det kan göra att din nästa tjänstebil inte möter dina behov. Å andra sidan vill arbetsgivare vara attraktiva och kunna attrahera de bästa medarbetarna. Vi har haft en lång högkonjunktur och det är brist på arbetskraft i många branscher. En bra tjänstebil är en viktig förmån!

Smarta arbetsgivare ser till att både tillgodose medarbetarens behov av en tjänstebil som underlättar vardagslivet och skapar säker och bekväm transport – och samtidigt uppfylla samhällets och nästa generations önskemål om låga utsläpp.

Text: Anders Parment. Bild: Anders Parment.